Latest News

NGILAIAN TERAKHIR KHAS BUATKU, EDISI PERPISAHAN

Tuesday, May 4, 2010 , Posted by luqman al-jawa at 3:33 AM

MMMMMMM...... Pictures, Images and Photos
Kalo allahyarham Sudirman nk pegi dia meninggalkan lagu SALAM TERAKHIR, kalo pasangan bercinta putus cinta, mereka mengatakan Salam terakhir sayangku (poyo2 je), kalo org nk tinggalkan seseorang dia akan ckp selamat tinggal ataupun babai, bye2, kalo…..eeiiiiii brpe bnyk kalo daaaaa……


Tp kali ni pelik ckit….pelik tp benar……


Pagi ni selepas ak blk dari sarapan pagi, tiba2 terlintas di benak fikiran ku, teringat akan sebuah memori yang lalu, ketika mana saat aku malu2, tersipu2, di zaman asrama yang penuh dengan nostalgia yang tak kan luput diingatanku…. Em… nape la malas sgt ak nk bat tesis ari ni, sepatutnya skang ni ak dh ad kt PTSL (Perpustakaan Tun Seri Lanang) bat tesis ng sahabatku Mursyidi, tiba2 plk ingt zaman sekolah dulu, so membuatkan ak tersenyum sendirian….owhhh indahnyaaa ketika ituuuu, kisah persahabatan engkau dan akuuuu, di dalam sebuah pengajiaannnnn, menuntut ilmu dan pengalamannn….mengingatkan ku~ pengalamanku~ TRUS AK menulis post dlm blog....


PADA kali ini aku nk ceritakan sebuah lagi kalam hatiku, sebuah cerita dalam hidupku, ini bukan main- main, ini benar2 berlaku, dan ini memang benar2 cobaannnnn…….


Masa tu, peristiwa ni berlaku time ak tingkatan 4, kebetulan sekolah kami telah berpindah tmpt, so asrama pon berpindah la kt tmpt tu gk, tempat tersebut mmg besar, maklumla dgr nama sekolah tersebut je dh tau besar sekolah tu, nama sekolah tu ialah Complex Muhammadiyyah PEKAN SABAK ,SABAK BERNAM, mula2 dgr, rse cam pelik je, binatang apkah itu????????????, hahahahaaaa,


Ak nk citer dr mn ye…..em…sbnrnya ak tgh bingung ni, nk start dr mn ni…..adehhhhh,,,ok3… ak start citer dr ak masuk sekolah baru tu, mse tu result PMR bru je lps kuar, so ak mmg sedikit bangga dgn result ak, hahahahahahaaa, maklumla cikgu2 sume dh terbeliak mata dgn result ak, lg2 cikgu tutttttttttttt (nama dirahsiakan) hahahaaaa….ptg tu ak masuk lmbt ckit ke asrama, ak lepak lg kt umah, org lain dh masuk seminggu awl dh, tp ak dok relaks lg kt umah, rse mls plk nk tinggalkan umah ni, tp nk bt cmne, rse rindu pd kwn2 semakin membuak2, tambahan pula peminat2 ku di sekolah xsabar2 menantikan kehadiranku ini, sabarlah wahai peminat2 ku, ak akan sampai sekejap lagiiiiiiiii….chaaaaaa.... hahahhaahahahhahaahaaa………


Ptg tu akhirnya ak chek in gk ke asrama baru tu, kalo dlu asrama ak asrama luar, tp skng, asrama ak asrama dlm, so xleh la nk bt aktiviti tambahan seperti tngkp ikan laga, main meriam, keluar minum2 ais kacang, ngorat2 hahahahaaa, xdela graw jer tu, lps ak smpai je kt dpn asrama tu, terdgr suara junior2 ak n senior2 pngil2 ak, BANG LUQMAN3X….BANG LUQMAN3X, MAN3X, AL-JAWA3X, kesemua nama2 tersebut dinyanyikan serentak, ak tgk dh cm lirik lagu dh ni…hahaa…...kalo masuk kt AIM MSTI DH MNG PNYA.....


TP bukan ni yg ak nk citer, kisah sbnr bermula pada malam tersebut, malam yg dinanti2kn oleh sang perantau malam, ak smpt borak2 ng bdk2 tu, “weh keling(junior ak) cmne dok asrama ni? PANAS TAK??? OK JE BANG, tp besela asrama baru kan, msti ad penghuni baru, ooooo…..paham3 la ak, ak rse jin yg sakat ak kt asrama lama tu pn ikut pndh sekali daaaaaa, tp xtau la ble plk dia chek in kt asrama ni, huhuhuuuuuu….


Malam pon menjelang, kehidupan agk bebas mlm tu, warden2 sngje membiarkn kami merayau2 dlm asrama tu, maklum la asrama baru, msti budak2 ni batak ckit kan, warden sngje nk bg peluang dlu kt kami relaks2 n xnk bebankan sgt dgn peraturn baru, mlm tu slps solat isyak, besela aktiviti rutin bdk2 asrama, melakukan umrah n ziarah dr bilik ke bilik kawan2, mencari benda2 yg boleh dikunyah, ak cm besela kumpul ng kwn2 ak yg satu kepala n satu Malaysia…hahaaa


Eh2 knp citer ak ni meleret panjang2, sush plk ak nk citer, mklum la dh lama ak xmengarang post dlm blog ni, smnjk disebukkn dgn asngmnt n program2 JANNAH, N tesis,….


So, skng ni ak nk citer, mlm tu time tu nk tido, ak baru terperasan, ak lpe bwk selimut n cadar,adeh sejuk la ak mlm niiii, mlm tu ak tido berlapikkan plastic pembalut tilam je, mmg x selesa, ak pon satu, x terpikir plk nk bukak plastic tu mlm tu, jam menunjukkan tgh malam, kedengaran bunyi pungguk menyanyi mendayu2, ak melihat kwn 2 sebilik sume dh tido dh, ak plk asik pusing sana-sini, sbb xselesa bantal plk keras cm batu, ak pangil kwn2 ak, “wak2….wak2…wak3 (ni bukn bunyi burung gagak, ni nama kwn ak, nama dia WAK) wakkakkakkaaaaaaa, wak bt bodo je, sah2 dia dh tido mati, ak pn cuba sedaya upaya menidurkn diriku ini yg xleh tido,


Ntah cm ne th, eh2 ak dh tido rupanya, xsdr plk ak dh tido,pastu ntah cmne tah ak tiba2 terjaga dr tido, berpeluh2 plk tu….. suasana mmg gelap, gelap yg suram, suram yg sunyi, sunyi yang sepi…..sepi yg hanya kdgnran desiran angin kipas siling, nape ak tiba2 terjaga ni??? Bisik hatiku sendirian….knp ye???? Korng yg baca ni xperlu jwb persoalan tu, sbb ak pn xtau sbbnya knp, wahahahahaahahahaaa…..


Selang beberapa minit….entah knp sungguh pelik….pelik sgt…badanku sejuk, sejuk, seram,…


Bulu tengkok mula menegak, alamak, ni msti jin yg kt asrama lama ak ni nk dtg berguraw2 ng ak ni, tanpa berfikir panjang zappppppp….ak cuba menyental selimut, panik3x….ak lpe mse tu ak xbwk selimut, alaamk sudahhhh…ak nk berkubung dlm ap ni, selimut xbawak, tiba2 kedengaran ngilaian HUUUUUUUUUUUUUUUUUUU, huuuuu….huuuuuuuu…..HUUUUUuuuuuuuu…… dgn nada irama mendayu2, ak smpt berfikir, ni cara bacaan bayati ke or nahwan, hahahahhhaaaa,


Ngilaian semakin kuat, jantungku semakin kencang, ak lantas menyorokkan kepalaku di bwh bantal, x sanggupku melihat wajah hodoh mu wahai jin, bukan takut, tp seram je, kalo cantik xpela, ni muka cm apa tah….enth mcm mana ak terlihat kain tuala yg ku sidai di dpn katilku, ak sempat mengaut lantas menaikkan martabat tuala tersebut menjadi martabat selimut kecemasan edisi khas, suara ngilaian semakin perlahan, semakin perlahan, semakin perlahan….. tp badanku semakin meremang, jantungku semakin berdegup, dup dap, dup dap, dup dap, dgn kadaran kelajuan pecutan larian semasa ak melarikan diri dr hantu askar jepun dan hampir menyamai kelajuan ak melompat semasa dikejar ust Abbas bin Tambah di dalam hutan kerana menyamar menjadi pocong di bulan Ramadhan,


Orng citer kalo ngilaian kuat, benda tu jauh dr kita, tp kalo perlahan maknanya bnde tu dekat ng kita, so ngilaian tu semakin perlahan, semakin perlahan, so maknanya benda tu semakin dekat la ng ak, adehhh, jin ni nk dekat2 nGN ak plk, kang kena tangkap berdua-duaan kang payah plk, dh la wktu tgh2 mlm, mmg pd mse tu bdn dh meremang thp gaban…..ak cbe menarik2 tuala yg tlh ku martabatkn mnjdi selimut td, di setiap inchi badanku, kan ku pastikan tiada pun angin dpt masuk kedalam, biar ap pn terjadi…..ak msti pertahankan kubu pemerintahanku ini….


Dalam hatiku, pandai btul jin ni berguraw ng ak, xguna btul, ni jin jantan ke jin betina ni, rse2 cm betina, sbb dia pakai minyak wangi cap one drop perfume, ke fantasia ni ak pn xingt, hahahhahaahaaaa, tp yg penting bukan minyak wangi atar,


Kalo dia berguram cmtu, xpe biar ak plk berguraw ng dia, ku bacakan ayat2 cinta dari kalam Illahi, namun….xsmpt ak membaca, dia cm tau2 plk , ak nk bce ayt kursi,

Ok2, kita skng ni masuk suasana dan babak serius plak, yg td lwk2, yg ni serius, serius, ak cbe membaca,tp apakan daya, aku merasakan benda tu semakin menghampiri ak, hampir sangat, sgt hampir, ak terfikir, kalaulah dia tiba2 baring ats bdn ak, x ke naya, silap2 patah dua bdn ak ni, namun ap pon tu semua taqdir tuhan, tuhan yg menentukan segala-galanya, kita sbg manusia hndklh redha dgn qadha n qadar Illahi (baca ngan nada insaf),


Ak sempat mengintai, mengintai, di balik celah2 selimutku, ak dapati…….ak dapati….. xde ap2, hahahaaaa….Cuma suasana malam yg gelap, gelap sgt dlm blik tu, badan ku dh berpeluh2, aku mula membacakan ayat2 kursi, Alhamdulillah, rsenya dh pergi dh bnde tu, pandai btul dia berguraw ng ak, pstu ak xingt dh, ak sedar2 je dh subuh dh….
Ak xceritakan pd kwn2 ak, apatah lg pd junior2 ak, tkut diorng tkut plk nnti, lg2 kalo nk g toilet, berteman smpai 3 org….mklumla ramai dh jmpe sbnrnya bnde2 tu dlm toilet,tp diorng sbnrnya diam2 je, bt cm xde ap2, ad yg nmpk kt cermin blk mandi la, terserempk time basuh baju mlm2 la, kt tangga la, mcm2 la…..


Lain harinya, ak tido kt blk kwn ak nama dia AMIN, sbb kbtuln blk dia bnyk lg katil kosong, so ak lpk sana la, mmndngkn ramai dlm blk tu tingkatan 4, so lg best, berbanding dlm blk ak, sume bdk2 ting 1 n 2, bosan tol , cmne nk jd matang cmtu….
Kt blk Amin tu plk lain ceritanya, besela, jin tu mmg ske berguraw ng ak, smpai kt blk kwn ak pn dia nk ikut, yg peliknya, ak sorng je yg dgr ngilaian tu, ak tnya Amin, Min ko dgr ap2 tak??? Dgr ap??? Xde dgr ap2 pon…tnya bdk2 lain, sama je diorang jwb…so ak terfikir, mmg ngilaian ini ditujukan khas buatku edisi perpisahan kot, hahahahaahahaaaaa…..


Maklumla seminggu lg ak akan berpindah ke sekolah lain utk melanjutkan pelajaran dalam bidang sains tulen agama, so mngkin itula ngilaian terakhir khas buatku sempena edisi perpisahan ni, kira cm majlis perpisahan la ni, hahaaa….


Selang sehari ak nk meninggalakn sekolah tu, bermacam2 dugaan ku terima, antaranya ramai cikgu2 bermuram denganku, guru kelas bermuram denganku, ak pon bertanyakan pd diriku, KENAPA??? DAN MENGAPA???, sampaikan guru penolong kanan tidak mahu menanda tangani surat pelepasanku tamat pengajian…..teringat ketika mana ak ingin memulangkan buku teks sekolah, assalamualaikum cikgu, “KENAPA!!!!! Em…sy nk pulangkan buku teks ni, esok sy nk pindah sekolah, knp nak pindah sekolah??? …kata2 nya seakan2 mengguris perasaanku, mereka seolah2 marah n bengang terhadap ku, tapi mengapa dan kenapa……, sampai plk ak ke pejabat sekolah, nk mntk tnda tgn guru besar, bermacam2 alasan diberinya, guru besar xdelah, meeting la, adehh, sungguh susah utk ku meninggalkan sekolah tersebut, tiba2 kdgrn suara seorang cikgu,” budak tu nk belajar sains tulen agama, bagi la semangat sikit kt budak tu” perkataannya sedikit menyejukkan hatiku, kalo nk diceritakan mmg bermacam2 lg peristiwa berlaku, namun biarlah ku tanam di dalam lubuk hati yg dalam-dalam…


Malam tu diasrama, ak tidak nyenyak tido, jam menunjukkan tgh mlm wktu yg sama ketika mn ak diganggu oleh jin giler yg ske berguraw tu, oleh kerna tensen memikirkan kerenah guru2 ku disekolah pg td, ak keluar dr bilik bersiar2 ,pusing2 di waktu mlm, seorang diri mengenangkan nasib, satu demi satu aras blok asrama ak pusing2, sampailah ke tingkat 4, tingkt yg tiada penghuni, mmg agak sepi di situ, mmg sudah dpt menggambarkan perasaanku yg sayu ini, pd ketika itu tiada lg perasaan takut, tiada la lagi perasaan seram, tiada lagi jiwa yg bergelora dengan ngilaian, tp jiwaku bergelora dgn perasaan sedih n sayu, sssaaayu dan piluuuuu~ bermain dijiwakuuuuuu~….sukar utk ku mencari jawapannya….


Kesokannya ak mula bertanya kwn2, apakah yg telah ak buat sehinggakan guru2 bermasam muka denganku, seorang dr kawanku mula memberikan pandangannya, “ak rse kan man, yela mn tak nya sume guru2 bermasam muka, nak xnk je layan ko, sume budak2 cemerlang kt sekolah ni sume ramai yg dh pindah ke asrama penuh, skng ni sekolah ni tnggal ckit je bdk2 cemerlang, pstu plk, ko plk nk pindah kt sekolah sebelah yg menjadi saingan sekolah ni, mn taknya semua guru2 masam muka je, sampai guru besar pon bt endah xendah je, dh tu nnti time SMA n SPM, SPE LG NK NAIKKAN nama skolah ni….ak mula tersentak… begitukah????


Ptg tu keluarga ak dtg menjemputku, utk pulang ke rumah, selesai mengangkt brg2 ke dlm kereta, ak sempat melihat sekeliling sekolah dan asrama, indahnya saat bersama sahabat dan guru2 disini, ak melihat ke langit biru yg agk sedikit berawan, burung2 berkicauan, sungguh bahagianya burung2 tersebut sentiasa bertawakkal kpd Allah dlm mencari sesuap rezekinya, sentiasa tabah,kuat mengharungi angin, fikiran ku melayang2 lantas mula terfikir, inikah dugaan,? inikah dugaan seseorang yg belajar??, seseorang yg ingin menuntut ilmu???


Sedang asik leka berfikir, enjin kereta dihidupkan, sedikit demi sedikt bumi Kompleks Muhammadiyyah Pekan Sabak ku tinggalkan, ku toleh kanan ku toleh kiri melihat bangunan2 sekolah tersergam indah,bagaikan setiap perjalananku diiringi lambaian dan kedukacitaan dr bangunan2 sekolah, ku lihat raut wajahnya sedikit muram dan suram,


Sempat ku mengangkat tanganku kpd bangunan2 sekolah, dan berkata di dalam hatiku “ suatu hari nnti kita pasti akan bertemu kembali, jikalau inilah jalan yg perlu kutempohi utk mendapatkan setitik ilmu, bahkan lebih dr ini sanggup ku selami….


SEBAGAIMANA DATANGNYA AKU TIDAK DIALU-ALUKAN , SEBEGITULAH JUGA PEMERGIANKU TIDAK DIALU-ALUKAN…..


TERIMA KASIH GURU-GURUKU, KAULAH PENCETUS ASPIRASI KU, KAULAH PEMBIMBINGKU YG MENGAJARKAN DAKU ERTI KEHIDUPAN…….


Tidak terlintas di fikiranku untuk membenci kalian, apatah lagi memburuk2kan kalian, bahkan ak amat sayang akan kalian, ak faham akan perasaan seorang guru yg ingin melihat anak diidikannya berjaya dengan usahanya , berjaya dihadapannya…..


INI HANYALAH SEDIKIT CORETAN KALAM HATIKU, HATI YANG SENTIASA INGIN MENCORETKAN LAKARAN-LAKARAN HITAM DAN PUTIH…..

DI SEPANJANG HIDUPKU……….


SALAM RINDU DRP LUQMAN AL-JAWA....

Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment

KLIK UNTUK BERSEDEQAH