Latest News

THE INFLUENCE OF ANIMISM ON ISLAM PART 1

Saturday, February 13, 2010 , Posted by luqman al-jawa at 12:39 AM

Photobucket
Dalam artikel ini adalah makalah berkaitan ringkasan buku "The Influence of Animism On Islam, dalam artikel ini juga diutarakan sedikit tolakan terhadap pendapat penulis Samuel Zwemer yang memburuk-burukkan Islam sebagai agama animism, artikel ini hanya sekadar coretan biasa dan bukanlah terlalu detail ataupun exstrim terhadap kajian ini,segala salah dan silap hendaklah diperbetulkan dan diberikan komen, marilah kita baca sedikit bingkisan yang tidak seberapa ini...

2. Sifat fizikal buku
Tajuk: The Influence of Animism on Islam
Penulis: Samuel M. Zwemer
Terbitan: The Macmillan Company, London
Warna Buku: Merah Hati
Muka Surat: 244 m.s
Jumlah Bab: 12 bab

3. Pengenalan ringkas buku
Buku ini berjudul “ The Influence of Animism on Islam” yang dikarang oleh Samuel M. Zwemer, dalam buku ini mengandungi 12 bab dan mengandungi 244 muka surat. Antara tajuk-tajuk dalam bab-bab tersebut ialah Islam dan tahyul, animism dalam pengubatan Islam, sifat tahayul dalam doa orang muslim, rambut jari dan tangan, kurban aqiqah, qarin, jin dan lain-lain lagi.

Dalam buku ini pengarang cuba merungkai bahawa Islam itu mempunyai banyak pengaruh-pengaruh tahayul dalam keagamaannya berdasarkan bukti-bukti yang dibawanya disertakan pengalaman hidupnya selama bergaul disamping muslim di banyak kawasan tertentu, semua pendapatnya adalah daripada hasil kajiannya dan tidak semestinya kajiannya itu benar dan sahih, dalam mentohmah segala ajaran Islam bermula dari apakah amalan-amalan tahayul dalam Islam sehinggalah masuk kepada amalan haji, aqiqah qurban, tangkal, jin, sihir, qarin dan sebagainya.

Seterusnya, dalam mengemukakan dalil dan bukti, penulis cenderung untuk memburuk-burukkan Islam dan dalam masa yang sama mempromosikan ajaran Kristian, sebagaimana yang kita tahu, penulis adalah mubaligh Kristian dan berjuang untuk memartabatkan agama tersebut. Dalam pengkajiannya terhadap orang Islam, penulis cenderung untuk mengkaji penduduk Islam di kawasan Asia dan Afrika, beliau membanding-bandingkan ajaran Islam di kedua-dua benua, dan beliau mendapati banyak wujudnya kepercayaan tahayul terkandung dalam Islam umpamanya azimat, tangkal, sihir dan sebagainya.

Dan seterusnya dalam bab terakhir yang menbicarakan tentang Zar, pengusiran dan penghalauan terhadap syaitan menggunakan jampi serapah dikatakan terkandung dalam ajaran Islam itu sendiri, sedangkan ajaran tersebut langsung tidak terdapat dalam Islam, ianya adalah timbul daripada penganut Islam itu sendiri dan bukan dari ajaran Islam yang tulen, mereka yang masih terbawa-bawa ajaran nenek moyang mereka sebelum memeluk Islam, sepatutnya penulis perlu meneliti terlebih dahulu hal ini. Antara upacara untuk menghalau syaitan sebgaimana yang dituliskan oleh Zwemer beliau menyatakan perlunya menabur kacang, manisan di sekeliling dan korban darah dan berlaku rasukan untuk menghalau syaitan, itu semua adalah tidak benar, sebagaimana dlaam pengubatan Islam semuanya adalah persis mengunakaan ayat-ayat quran dan tidak perlu mengunakan darah dan sebagainya.

Akhir sekali, sekalipun buku ini banyak mengkritik Islam, namun ianya bagus untuk dibaca oleh orang yang selayaknya dna mempunyai ilmu yang tinggi untuk menolka kembali segala tohmahan tersebut.


4. Biodata pengarang

Samuel Marinus Zwemer dilahirkan pada 12 April 1867, beliau digelar sebagai Rasul Islam, selain itu beliau adalah seorang Amerika, mubaligh, dan sarjana. Beliau dilahirkan di Vriesland, Michigan. Pada 1887 beliau telah lulus menduduki ujian dari Hope College, Belanda, Mich, dan pada tahun 1890, beliau lulus ujian daripada New Brunswick Theological Seminary, New Brunswick, NJ Setelah menghabiskan perkhidmatannya menjadi Reformis Gereja, beliau kemudiannya menjadi seorang mubaligh di Busrah, Bahrein, dan di lain lokasi di Saudi 1891-1905.

Beliau juga pergi mengkaji secara luas di Asia Kecil, dan ia telah dipilih dari Kampung Royal Society of London. Pada 1929 beliau dilantik sebagai Profesor daripada Misi dan Profesor dari Sejarah Agama di Seminar Teologi Princeton di mana ia mengajar hingga tahun 1951. Beliau berkahwin dengan Amy Zwemer. Dia terkenal disebabkan beliau tidak diterima oleh American Missionary Society yang mengakibatkan dia berhijrah ke luar negeri dengan bersendirian. Dia mengkaji publisiti dunia Muslim selama bertahun-tahun. Dia berpengaruh dalam menggerakkan banyak orang Kristian untuk pergi sebagai mubaligh dan bekerja dalam negara Islam.

Menurut Ruth A. Tucker, Samuel Zwemer's menukarkan dalil-dalil yang kongkrit di dalam Islam dan cuba mengelirukan penganut Islam selama hampir empat puluh tahun perkhidmatannya dan sumbangan terbesar misi itu adalah orang-orang Kristian mengganggu keperluan keagamaan di kalangan umat Islam", beliau telah meninggal dunia pada 2 May 1952 .

Antara hasil karya-karya beliau ialah, selain menulis The Moslem World yang terdapat dalam 37 jilid. (1911-47), dan Quarterly Review (London), beliau juga menulis buku-buku berikut:

• Arabia, the Cradle of Islam (1900)
• Topsy Turvy Land (1902), with bersama isterinya, Mrs Amy E. Zwemer
• Raymond Lull (1902)
• Moslem Doctrine of God (1906)
• The Mohammedan World of Today (1906)
• Islam: a challenge to faith: studies on the Mohammedan religion and the needs and opportunities of the Mohammedan world (1907)
• Our Moslem sisters : a cry of need from lands of darkness interpreted by those who heard it , (1907) — edited with Annie van Sommer
• The Moslem World (1908) Dunia Islam (1908)
• The Nearer and Farther East: Outline studies of Moslem lands, and of Siam, Burma, and Korea (1908), with Arthur Judson Brown
• The Unoccupied Mission Fields (1910
• The Moslem Christ (1911)
• The Unoccupied Mission Fields of Africa and Asia (1911)
• The Influence of Animism on Islam : An Account of Popular Superstitions (1920)
Sebenarnya banyak lagi hasil-hasil karya beliau dalam dunia pengkritikan terhadap Islam, namun hanya sebahagaiannya sahaja saya sertakan

5. Ulasan setiap bab

5.1 Bab Pertama

Dalam bab pertama ini yang bertajuk Islam dan Animisme, pengarang cuba untuk menimbulkan keraguan terhadap Islam dan mengatakan bahawa Islam itu agama animisme yang berasal dari Arab, selain itu juga mereka menganggap seruan azan yang dilaungkan lima kali sehari yang diulang-ulang merupakan kepercayaan ataupun adat karut yang memanggil-manggil banyak tuhan. Seterusnya beliau berpendapat banyak ajaran kuno Arab telah tertanam dalam Islam sebagaimana kepercayaan animism wujud dalam al-Quran sejak berabad lamanya.

Menurut beliau lagi walaupun umat Islam sentiasa melaungkan azan setiap hari sebnayak lima kali, namun kepercayaan tersebut tetap juga tidak dapat ditangkis, justeru itu beliau memberikan ibarat bahawa betapa menebalnya sifat tahayul dalam Islam sehingga Muhammad b Abdul Wahab pengasas gerakan Wahabbi gagal untuk melenyapkan sifat-sifat tahayul yang terdapat dalam agama Islam itu sendiri.

Tambahan lagi menurut bacaan dan kajian beliau banyak kepecayaan yang datangnya dari Arab kuno tentang dewa-dewa contohnya Habal adalah menyerupai dewa lelaki yang menurunkan hujan, Wadd adalah dewa langit untuk menolka gerhana dan memperkenankan doa, Suwah, dalam bentuk seorang wanita, dikatakan daripada kuno kali. Yughuth berbentuk singa. Ya'ook adalah dalam bentuk kuda, dan menyembah di Yaman, Nasr adalah dewa helang,Manat adalah menyembah batu besar sebagai kaedah penyembahan oleh beberapa suku. Isaf dan Naila adalah benda yang berdiri di dekat Mekah di bukit Safa dan Mirwa; dengan lawatan tempat-tempat suci popular ini sekarang merupakan bahagian dari ibadah haji Islam, iaitu, mereka menjalankan ritual-ritual benda purba kala.

Sesetengah penulis pergi lebih jauh lagi untuk mengatakan bahawa Animisme terletak pada akar dari semua pemikiran Islam dan semua teologi Islam.bukan membawa manusia kepada Tuhan," tulis Dr Adriani, "berfungsi sebagai penahan ataupun jarring penahan untuk Animisme," dan bukti mengesahkan hal ini dari Sabah di mana Islam bahkan lebih tahayul daripada kafir. Animisme sebenarnya adalah pemujaan terhadap roh dan jiwa-jiwa orang yang sudah meninggal.

Di antara animisme bersin dianggap tidak menguntungkan, untuk itu kemudian jiwa cuba untuk melarikan diri dari tubuh, menguap adalah di sisi lain petanda baik, kerana nafas datang ke dalam. Mungkin kerana alasan ini kaum muslimin di mana-mana meminta pengampunan dari Tuhan ketika mereka bersin, tetapi memuji-Nya ketika mereka menguap. Sungguh pandanagan penulis ini tidak relevan berdasarkan kajian sainstifik bersin adalah petanda baik yang mana satu kaedah kuman atau bacteria dikeluarkan, orang muslim mengucapkan Alhamdulillah setelah bersin adalah kerana berterima kasih kepada Allah disebabkan terkeluarnya penyakit.

Menurut pandangan beliau lagi dari hasil kajiannya, roh-roh orang yang mati dibunuh, ataupun anak yang mati dalam kandungan akan menuntut bela dan membalas dendam keatas kematiannya dan anak-anak yang mati dalam kandungan akan bertukar menjadi pontianak.

bersambung...

Currently have 1 comments:

  1. ak benci penulis buku ni samuel zwemer...celaka...

Leave a Reply

Post a Comment

KLIK UNTUK BERSEDEQAH